Национални дан без дуванског дима је саставни део континуираних активности у превенцији употребе дувана, смањивању штетних последица његове употребе и изложености дуванском диму. Традиционално, овај дан се обележава 31. јануара, ове године под слоганом „Домаћинства без дуванског дима“.

images (24)

Trećina odraslih stanovnika Srbije puši, a u skoro polovini domaćinstava pušenje je u potpunosti dozvoljeno. Duvanski dim utiče na sve članove porodice ali u različitoj meri zavisno od uzrasta i zdravstvenog stanja. Izloženost duvanskom dimu nikada nije bez rizika. Pasivni pušači udišu oko 4000 istih hemikalija koje udišu i pušači, a samo jedan sat proveden u društvu pušača predstavlja skoro sto puta veći rizik od nastanka raka pluća u odnosu na 20 godina provedenih u zgradi od azbesta. Rizik nastanka raka pluća kod nepušača izloženih duvanskom dimu veći je 20-30 procenata, a rizik nastanka bolesti srca veći je za 23 procenta. Pušenje duvana odgovorno je za svaki peti slučaj KVB i svaki treći slučaj raka.

Deca su pod posebnim rizikom od izloženosti duvanskom dimu. Pasivno pušenje kod dece ima brojne zdravstvene posledice: češće su infekcije disajnih organa, posebno bronhitis i upala pluća, smanjenje plućne funkcije,  pojava i/ili pogoršanje astme, oboljenja srednjeg uva i češće bolesti srca i krvnih sudova u odraslom životnom dobu. Mnogi roditelji ne znaju da duvanski dim utiče i na ponašanje dece i mentalne funkcije pamćenja, a deca pušača i sama češće počinju da puše već u tinejdžerskom uzrastu. Duvanski dim ima štetni efekat i na zdravlje kod odraslih: povećava rizik nastanka oboljenja disajnih puteva i raka pluća, bolesti srca, nastanka infarkta i moždanog udara, snižava nivo poželjnog HDL holesterola u krvi. Svake godine više od pet miliona ljudi umire zbog srčanog i moždanog udara, raka, plućnih i drugih bolesti koje su povezane sa upotrebom duvana. Broj osoba koje godišnje umiru zbog globalne epidemije upotrebe duvana mogla bi da se poveća na osam miliona do 2030. godine.

U cilju smanjenja štetnih efekata upotrebe duvana Svetska Zdravstvena Organizacija je 2008. godine usvojila paket od šest efikasnih mera kontrole duvana koje sigurno dovode do smanjenja upotrebe duvana. Mere pored praćenja upotrebe duvana uključuju i zaštitu stanovništva od izloženosti duvanskom dimu, zabranu reklamiranja i promocije duvanskih proizvoda i sponzorstva duvanske industrije, stalna upozorenja o štetnostima upotrebe duvana (kao što su slikovna upozorenja na paklicama cigareta), pomoć pri odvikavanju od pušenja i povećanje poreza na duvan i duvanske proizvode.

U Republici Srbiji je od 2010.godine na snazi Zakon o zaštiti stanovništva od izloženosti duvanskom dimu kojim se uređuju mere ograničenja upotrebe duvanskih proizvoda radi zaštite stanovništva od izlaganja duvanskom dimu, kontrola zabrane pušenja i nadzor nad sprovođenjem ovog zakona. U cilju podizanja pažnje javnosti u vezi sa dobrobitima koje donosi uklanjanje duvanskog dima iz domova i zatvorenih prostorija, a u okviru evaluacije efekata zakona Institut za javno zdravlje Srbije i kancelarija za prevenciju pušenja sproveli su nekoliko istraživanja javnog mnjenja kojima je obuhvaćen nacionalno reprezentativan uzorak punoletnih građana Srbije. Podaci poslednjeg, petog talasa istraživanja sprovedenog u decembru 2012.godine biće predstavljeni na konferenciji za novinare planiranoj za 31.januar u Institutu za javno zdravlje Srbije. Povodom obeležavanja Nacionalnog dana bez duvanskog dima u Republici Srbiji biće organizovane aktivnosti u cilju podizanja svesti građana o štetnosti pušenja cigareta i izloženosti duvanskom dimu koje će pružiti podršku sprovođenju najefikasnijih mera kontrole duvana.

Glavni rezultati istraživanja

Prema podacima Petog talasa istraživanja koje je Institut za javno zdravlje Srbije sproveo u decembru 2012. godine uočava se statistički značajan porast onih koji su zbog ograničenja mogućnosti pušenja na javnim mestima smanjili broj cigareta. Najveća izloženost duvanskom dimu je i dalje u kući prijatelja/rođaka, kao i u kafićima/restoranima dok je nešto manja izloženost na radnom mestu. U školi/na fakultetu je najmanja izloženost duvanskom dimu, a posebno je uočljiv pad u odnosu na prethodna istraživanja. Peti talas pokazuje nešto veću toleranciju prema duvanskom dimu na javnom mestu. Više od polovine građana Srbije smatra da je potrebno u potpunosti zabraniti pušenje u sportskim objektima, javnim mestima kulture i u školama/fakultetima. Sa druge strane, skoro trećina odraslog stanovništva (posebno pušači) smatra da u noćnim klubovima i kafićima treba pušenje u potpunosti dozvoliti.

Štetnosti pasivnog pušenja kod dece

KOSA – miris

MOZAK – verovatna povezanost sa nastankom tumora mozga i dugotrajnim efektima na mentalne funkcije

OČI – suzenje i treptanje

UŠI – češće infekcije srednjeg uha

PLUĆA –  respiratorne infekcije (infekcije disajnih puteva) uključujući bronhitis i upalu pluća; indukcija i pogoršanje astme; hronični respiratorni simptomi (zviždanje, kašalj, kratak dah); smanjenje plućne funkcije

SRCE – smanjeno snabdevanje kiseonikom, efekat na arterije, povećanje receptora za nikotin u srcu

KRVOTOK – moguća povezanost sa nastankom limfoma

OPEKOTINE – od požara kao posledice upotrebe duvana

OPONAŠANJE RODITELJA – veća verovatnoća da će postati pušači kao tinejdžeri

ЗДРАВИ БЕЗ ДУВАНСКОГ ДИМА: ОСНОВНЕ ЧИЊЕНИЦЕ

Чињеница бр. 1

Дувански дим садржи више од 7500 хемијских материја, од којих преко 60 изазива рак.

Чињеница бр. 2

Само три цигарете произведу и до десет пута више штетних честица у ваздуху него мотор аутомобила који ради пола сата.

Чињеница бр. 3

Многи отрови из дуванског дима су невидљиви, у виду гасова без мириса који не могу да се отклоне вентилацијом нити филтрирањем ваздуха.

Чињеница бр. 4

У собама пуним дуванског дима, нивои загађења у ваздуху могу и до 50 пута да надмаше нивое загађења у тунелу закрченом возилима.

Чињеница бр. 5

Не постоји безбедан ниво излагања дуванском диму. Одвојени простор за пушаче и непушаче није ефикасан и не пружа заштиту.

Чињеница бр. 6

Нешто више од трећине становника Србије (35%) изложена је дуванском диму на радном месту, а у земљама Европске уније 19%

Чињеница бр. 7

Код деце изложеност дуванском диму доводи до чешће упале средњег уха, грла и носа, кашља, звиждања у грудима, поремећаја плућне функције, чешћих упала доњих респираторних путева, настанка и погоршања астме.

Чињеница бр. 8

Изложеност дуванском диму изазива болести с фаталним исходом: повећава ризик добијања рака плућа за 20-30%, срчаних обољења за 25-35% и можданог удара за 25%.

Чињеница бр. 9

Пушачи чешће одлазе на боловање. Око 25% трошкова за боловање настаје због болести повезаних са пушењем.

Чињеница бр. 10

Пушачи дупло чешће одлазе у болницу и њихово лечење је у просеку дуже (6,5 дана за пушаче и 5 дана за непушаче).

Чињеница бр. 11

Више од 80% свих умрлих због дувана до 2030. године биће из неразвијених и средње развијених земаља.

Чињеница бр. 12

Радна места без дуванског дима смањују број пушача за 4%, а пушачи који наставе са пушењем попуше дневно у просеку 3 цигарете мање.

Чињеница бр. 13

Истраживање у Србији показује да више од 4/5 одраслих грађана подржава забрану пушења на свим радним и јавним местима.

Чињеница бр. 14

Грађани се придржавају закона о забрани пушења. На пример, у Италији закон се поштује у 98,5%, у Њујорку и на Новом Зеланду у 97% случајева.

Чињеница бр. 15

Највећи број становника Србије (88%) сматра да је дувански дим штетан и за непушаче и да је употреба цигарета значајан узрочник различитих обољења.

Чињеница бр. 16

Закон о забрани пушења има непосредан позитиван утицај на снижавање акутног инфаркта миокарда. Све је више доказа да потпуна забрана пушења доводи до смањеног пријема у болницу услед акутног инфаркта миокарда за 10% до 20%.

Чињеница бр. 17

Све више земаља забрањује пушење у аутомобилу, посебно ако се у њему вози малолетник.

Чињеница бр. 18

Политику „Школа без дуванског дима“ са потпуном забраном пушења у свим школским објектима, теренима и свим догађајима које школа организује, у потпуности поштује 24% школа у Србији.

Чињеница бр. 19

Кратка интервенција лекара од 3 до 5 минута помаже пацијентима који пуше да оставе дуван.

efekti izlozenosti duvanskom dimu tokom zivota

Национални дан без дуванског дима, 31.1.2013.

„Домаћинства без дуванског дима”.

Резултати петог таласа истраживања о ефектима примене Закона о заштити становништва од изложености дуванском диму

ЗАКОНСКА РЕГУЛАТИВА

Република Србија и Министарство здравља су активно укључени у активности на превенцији пушења:

  • Закон о забрани пушења донет је 2005.године, а у
  • новембру 2010.године ступио је на снагу Закон о заштити становништва од изложености дуванском диму.

Представници Министарства здравља и Канцеларије за превенцију пушења Института за јавно здравље Србије „Др Милан Јовановић Батут“ су у октобру 2012. године у Сарајеву били учесници Међународне конференције о контроли дувана.   Конференција је окупила кључне званичнике влада, представнике различитих сектора власти, здравствене раднике и сараднике из Швајцарске, Словеније, Србије, Турске, Бразила, Албаније, БиХ и Црне Горе, као и стручњаке Светске здравствене организације, Светске банке и других међународних организација. У плану је организовања међународне мултисекторске конференције о контроли дувана у Србији  у последњем кварталу 2013. године.

ИНСПЕКЦИЈСКИ НАДЗОР

Од 11. новембра 2010.године, када је у Србији ступио на снагу Закон о заштити становништва од изложености дуванском диму, изречено је 113 казни пушачима, од тога 44 у 2012.години. Правним субјектима су изречене 1324 казне, од чега у 2012.години 391 казна. Прошле године изречено је 120 казни за неистицање знака за забрану пушења, 94 због неименовања одговорне особе и 177 казни јер се не спроводи забрана пушења. Годишње се обави више од 150.000 инспекцијских прегледа.

КОНФЕРЕНЦИЈА ЗА МЕДИЈЕ, 31. 01. 2013. у 12,00 сати

Поводом обележавања 31. јануара, Националног дана без дуванског дима, у Институту за јавно здравље Србије „Др Милан Јовановић Батут” одржана je конференција за медије на којој су говорили проф. др Славица Ђукић Дејановић, министарка здравља, прим. др сц. мед. Драган Илић, в. д. директора Института за јавно здравље Србије „Др Милан Јовановић Батут” и др сц. мед. Ика Пешић, шеф Службе за одвикавање од пушења, Клиника за пулмологију, Клинички Центар Србије. Слоган под којим се обележава Национални дан без дуванског дима у 2013. години је „Домаћинства без дуванског дима”.

РЕЗУЛТАТИ ИСТРАЖИВАЊА О ЕФЕКТИМА ЗАКОНА О ЗАШТИТИ СТАНОВНИШТВА ОД ИЗЛОЖЕНОСТИ ДУВАНСКОМ ДИМУ

  • први талас- новембар 2010.
  • четврти талас- новембар 2011.
  • пети талас – децембар 2012.

ЦИЉ ИСТРАЖИВАЊА: подизање пажње јавности у вези са добробитима које доноси уклањање дуванског дима из домова и затворених просторија, а у оквиру евалуације ефеката Закона о заштити становништва од изложености дуванском диму.

РЕЗУЛТАТИ:

  • Преваленца пушења је слична као у претходна два посматрана таласа – 33% пунолетних грађана су редовни пушачи.
  • Значајно је већи проценат оних који тврде да никада нису пушили (53% особа узраста 18-29 година).
  • Жељу да престане са пушењем има 21% испитаника, а као главну препреку наводе исувише јаку навику (чак њих 75%).
  • Уочава се статистички значајан пораст оних који су због ограничења могућности пушења на јавним местима смањили број цигарета (у 2011.години 11% особа смањило број попушених цигарета, у 2012.години 16%).
  • У 46% домаћинстава у Србији је у потпуности дозвољено пушење, док је у сваком трећем (35%) пушење дозвољено само у неким просторијама.
  • Редовни пушачи најчешће толеришу пушење у кући, док бивши пушачи чешће него остале категорије пушача имају одређену просторију у којој је пушење дозвољено.
  • Слично као у претходном таласу истраживања 58% становништва наводи да им у њиховом домаћинству смета дувански дим, у мањој или већој мери.
  • Дувански дим највише смета непушачима и бившим пушачима.
  • Становници градова значајно више наводе да им дувански дим у кући много смета за разлику од сеоских насеља који наводе да им дувански дим у кући уопште не смета.
  • Највећа изложеност дуванском диму је и даље у кући пријатеља/рођака (81%), као и у кафићима/ресторанима (58%) док је нешто мања изложеност на радном месту (22%).
  • У школи/на факултету је најмања изложеност дуванском диму (4%), а посебно је уочљив пад у односу на претходна истраживања.
  • Уочљива је већа изложеност дуванском диму тамо где Закон не допире (приватна кућа) док се његова примена потврђује управо на местима која су регулисана забраном пушења (школе/факултети, радна места,места за излазак).
  • Пети талас показује нешто већу толеранцију према дуванском диму на јавном месту.
  • Више од половине грађана Србије сматра да је потребно у потпуности забранити пушење у спортским објектима, јавним местима културе и у школама/факултетима.
  • Са друге стране, 27% становништва (посебно пушачи) сматра да у ноћним клубовима и кафићима треба пушење у потпуности дозволити.
  • Девет од десет пунолетних грађана Србије је чуло да је на снази Закон о заштити становништва од изложености дуванском диму (91%).
  • Већина грађана подржава примену Закона о заштити становништва од изложености дуванском диму (82%), посебно непушачи и бивши пушачи, популација узраста 30-45 година, пензинери и домаћице. У односу на претходно истраживање у 2012.години је значајно више оних који се слажу да треба новчано кажњавати особе и установе за кршење ове забране.

САВЕТОВАЛИШТА ЗА ОДВИКАВАЊЕ ОД ПУШЕЊА

У Србији има 28 саветовалишта за одвикавање од пушења. Према извештајима саветовалишта, расте интересовање грађана Србије за одвикавање од пушења. У 2009. у саветовалиштима у Србији стручну помоћ је тражило 1373 пушача док је у 2012. години повећан број пушача на 2219, што је пораст од 61,6% у односу на 2009. годину. У 2009. години, на одвикавању је било запослених 13% више него незапослених, док је у 2012. години тај однос био 26,8% више у корист запослених. Закон као мотив за одвикавање у 2009. години био је у свега 1,3% пушача, док је у 2012. години Закон мотивисао 29,2% пушача.

ДОДЕЛА ЗАХВАЛНИЦА

Поводом обележавања Националног дана без дуванског дима додељене су захвалнице медијима, блогерима и личностима који својим понашањем и извештавањем пружају подршку борби против дуванског дима.

Добитници захвалница: Драгана и Станимир Лукић – брачни пар који је оставио цигарете; РТС – Јутарњи програм, ТВ Прва – „Тачно 9”, ТВ Војводина – „Државни посао”, ТВ Студио Б – „Београде, добро јутро”, ТВ Коперникус – „Јутро онлине”,РТС информативни програм магазин Илустрована политика, дневне новине Блиц – рубрика „Слободно време”, дневне новине Вечерње новости – рубрика „Друштво”, дневне новине Политика – рубрика „Спектар”, портал тројка.рс, портал надлану.цом, портал мондо.рс, портал б92.нет, портал телеграф.рс, портал доминомагазин.рс, портал маркетингмреза.рс, Веселин Вуковић, тренер мушке рукометне репрезентације Србије, компанија Дунав осигурање; блогери: Милоје Секулић, Мирјана Мимица, Марко Чавић и Ивана Ћирковић.

Оквирна конвенција о контроли дувана” Светске здравствене организације

Оквирна конвенција о контроли дувана СЗО најважније је средство у активностима контроле дувана у свету. То је први споразум о коме се икада преговарало под окриљем Светске здравствене организације и означава велики напредак у развоју јавног здравља. Иако је на снази тек од 2005. године, већ представља споразум који је најбрже и најшире прихваћен у историји Уједињених нација и који су до данас ратификовале 172 државе-чланице. Оквирна конвенција заснована је на доказима и реафирмише право свих људи на највиши стандард у здрављу и даје нови правни оквир за сарадњу у области контроле дувана.

Дуван је водећи узрок смрти који се може успешно уклонити. Ове године, више од пет милиона људи умреће због срчаног и можданог удара, рака, плућних и других болести које су повезане са употребом дуваном.

Ова бројка не укључује више од 600.000 људи, од којих више од четвртине представљају деца, који ће умрети због изложености дуванском диму.

Број особа које годишње умиру због глобалне епидемије употребе дувана могла би да се повећа на осам милиона до 2030. године, 80% умрлих биће из слабо и средње развијених држава.

Пошто је усмртила 100 милиона људи у 20. веку, употреба дувана могла би да убије једну милијарду људи у 21. столећу.
Ове обавезе укључују:
• заштиту политика јавног здравља од комерцијалних и других сличних интереса дуванске индустрије;
• усвајање мера у политици цена и пореза ради смањења захтева за дуваном;
• заштита људи од изложености дуванском диму;
• регулисање садржаја дуванских производа;
• регулисање обелодањивања података о дуванским производима;
• регулисање паковања и обележавања дуванских производа;
• упозоравање људи на опасности од дувана;
• забрана рекламирања, промоције и спонзорства дуванске индсутрије;
• обезбеђивање помоћи пушачима да прекину своју зависност од дувана;
• забрана продаје малолетницима и од стране малолетника и
• подршка економски одрживим алтернативним културама уместо гајења дувана.

Уплитање дуванске индустрије (Tobacco industry interference)

Кампање се фокусирају на разоткривање и супротстављање безобзирним и агресивним покушајима дуванске индустрије да минира Оквирну конвенцију о контроли дувана СЗО, јер представљају озбиљну претњу јавном здрављу.

У покушају да, на пример, спрече усвајање сликовних здравствених упозорења на паковањима дуванских производа, индустрија од недавно примењује нову тактику тако што подноси тужбе против држава због кршења билатералних трговинских уговора, тврдећи да сликовна упозорења нарушавају право компанија да користе своје законски регистроване марке дуванских производа.

Истовремено са овим покушајима да омаловажи Оквирну конвенцију, дуванска индустрија наставља борбу на другим фронтовима, посебно против забране пушења на свим затвореним јавним и радним местима, коју законски уводи све више држава, као и против забране рекламирања и промоције дуванских производа и спонзорства дуванске индустрије.

Linkovi:

http://www.batut.org.rs/index.php?content=445

http://www.batut.org.rs/index.php?content=448

http://www.batut.org.rs/download/novosti/SAOPSTENJE%20za%20javnost%2031.1.2013.pdf

http://www.zdravlje.gov.rs/showelement.php?id=5181

http://www.zdravlje.gov.rs/downloads/2013/Januar/Januar2013ZdraviBezDuvanskogDimaOsnovneCinjenice.pdf