Под покровитељством ФАО организације Уједињених Нација, Светски дан хране обележава се 16. октобра, ове године под слоганом „Породични Фармери – Хране свет, Брину за Земљу“.
Породична фарма недовојиво је повезана са националном и глобалном безбедношћу хране.
И у развијеном, и у свету у развоју, она је предоминанти облик пољопривреде у производном сектору.
Породична фарма укључује све породично-базиране пољопривредне активности; повезана је са неколико области руралног развоја.
У свету има преко 570 милиона фарми у власништву преко 500 милиона породица.
Оне су одговорне за најмање 56% пољопривредне производње.
Породична производња постоји у:
- пољопривреда
- шумарство
- рибарство
- сточарство
- аквакултура
Породични фармери раде на значајном делу светског пољопривредног земљишта.
Азија | – | 85% |
Северна и Централна Америка | – | 83% |
Европа | – | 68% |
Африка | – | 62% |
Јужна Америка | – | 18% |
Породични фармери управљају својом земљом и одржавају значајно висок ниво производње упркос мањем приступу производним ресурсима – пољопривредни инпути (финансирање) и подршка.
У Бразилу, породични фармери обезбеђују просечно око 40% производње главних усева радећи на мање од 25% пољопривредног земљишта.
Породични фармери на Фиџију обезбеђују 84% производње јама, пиринча, маниока, кукуруза и пасуља, а раде на само 47,4% пољопривредног земљишта.
У САД, породични фармери производе 84% од укупне производње – укупно 230 билиона УСД, радећи на 78% пољопривредног земљишта.
Породична фарма чува традиционалне прехрамбене производе, доприноси уравнотеженој исхрани и светском агро-биодиверзитету као и одрживој употреби природних ресурса.
Више од 3,5 миљарде људи зависи од пиринча – који им је потребан за најмање 20% дневних енергетских потреба.
Више од 1 миљарде људи живи (зарађује) од производње пиринча.
Породичне фарме су главни извор производње пиринча – посебно у Азији.
УН су декларисале 2014 годину као међународну годину породичне пољопривреде.
У складу с тим, ФАО, у сарадњи са својим партнерима, има своје циљеве:
- Подржавање развоја пољопривредних, енвиронменталних и социјалних служби (политика) за одржање породичних фарми
- Повећање знања, комуникације и јавне пажње
- Боље разумевање потреба, потенцијала и ограничења породичне пољопривреде и осигурање техничке подршке
- Стварање синергије пословања у циљу одржања породичних фарми
ЛИНКОВИ:
Food and Agricultural Organization of the United Nations
World Food Day
http://www.fao.org/world-food-day/home/en/
Поводом обележавања Светског дана хране, 16. октобра 2014. године, и Октобра, Месеца правилне исхране, Институт за јавно здравље Србије „Др Милан Јовановић – Батут“, Центар за промоцију здравља, мрежа Института / Завода за јавно здравље Републике Србије, уз подршку Министарства здравља Републике Србије, расписали су:
Ликовни и Литерарни
КОНКУРС
за децу ПРЕДШКОЛСКИХ УСТАНОВА и ученике ОСНОВНИХ ШКОЛА, у 2 категорије: I–IV разреда, и V–VIII разреда
на ТЕМУ
“ПРАВИЛНА ИСХРАНА ЗА ДОБРО ЗДРАВЉЕ“
Радове доставити до 17. октобра 2014. године:
Завод за јавно здравље
Светски дан хране, 2014
Војвођанска 47
25000 Сомбор
или на Е-mail: vaspitanje@zzjzsombor.org
На полеђини, или у доњем десном углу рада, написати:
за децу ПРЕДШКОЛСКИХ установа:
Име и презиме, Број навршених година живота
Назив предшколске установе, Објекат, Место
Васпитач
за ученике ОСНОВНИХ ШКОЛА:
Име и презиме, Разред, Одељење, Број навршених година живота
Школа, Место
Учитељ/ Наставник
Формат пaпира за ликовне радове максимално до 35×50 цм.
Сваке године, 16. октобра, обележава се светски дан хране.
а у нашој земљи и Октобар, месец правилне исхране.
Циљ активности кампање је информисање и стицање знања, формирање исправних ставова и понашања појединаца у вези са здрављем и правилним навикама у исхрани најшире популације, а посебно деце и младих.
Формирање правилних навика у исхрани је важно од најранијег узраста, посебно када је реч о редовности оброка током дана, разноврсности намирница које се користе у исхрани, начину њихове припреме и количинама. Савремен начин живота донео је и промену у начину исхране који карактеришу нередовни оброци, већи унос тзв.брзе хране, мањи унос поврћа и воћа. Циљ активности кампање је информисање и стицање знања, формирање исправних ставова и понашања у вези са здрављем и правилним навикама у исхрани најшире популације, а посебно деце и младих.